tankarfranmamman.blogg.se

I den här bloggen skriver jag om mitt liv som 3 barnsmamma på halvtid samt om mina intressen och saker som jag tycker om att göra.

Livsstress

Publicerad 2013-11-06 20:55:00 i stress

Livsstress och hälsa

Stress är något som ofta omtalas som ett folkhälsoproblem i dagens samhälle. Stress innebär störningar i individens samspel med omgivningen. Det är en process där individens förmåga ofta ställs mot samhällets krav.

Det finns många situationer eller händelser som kan leda till stress, allt från vardagliga (där långvarig stress är särskilt problematisk) till sjukdomar och stora livskriser. Även yttre förhållanden i form av t ex olika miljöfaktorer kan leda till (eller förstärka redan uppkommen) stress.

Stressreaktionen behöver inte alla gånger vara skadlig; förutsatt att möjlighet ges till återhämtning så har kroppen ofta en förmåga att komma i balans igen (:allostas). Människors möjligheter till återhämtning skiljer sig dock ofta åt, beroende på både individuella faktorer och omgivningsfaktorer.

Mina slutsatser är att samhället bör inriktas för att använda hälsopsykologi i syfte att vara hälsobefrämjande och sjukdomsförebyggande vilket också beskrivs av Andersson (2009). Med socialt stöd samt ökad fysisk aktivitet är det möjligt att lindra symtomen av depression som orsakats av stress eller livsomvälvande upplevelser det menar även Uebelacker (2011). Vi behöver balans i tillvaron med lagom aktivitet och lagom vila annars riskerar vi att bli överansträngda vilket i sin tur kan göra oss utmattade (Porsman C. 2002).

Min egen erfarenhet är också den att vi människor ofta finner styrka eller avslappning genom att vistas i naturen och vem har inte känt sig avslappnad efter en härlig skogspromenad, simtur i havet eller av att bara sitta i gröngräset och beundra den vackra utsikten eller lyssna till fåglarnas sång samt känna doften av grönskan och jorden. Jag har även bra erfarenhet av att utöva mindfulness. Detta då jag i en period kände mig väldigt stressad och fick chansen att vara med i en grupp som utövade mindfulness. Det handlar om att vara här och nu det vill säga att ha medveten närvaro. Detta är något som många stressade personer har nytta av att lära sig då de ofta har för många tankar om vad som varit och vad som skall komma härnäst. Genom att lära sig mindfulness så kan de lära sig att kontrollera sina tankar och uppleva ett inre lugn.



 













Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela